منزل امیرالمومنین در کوفه

02177802565

منزل امیرالمومنین در کوفه

خانه امیرالمومنین در کوفه
رحمان گشت

منزل امیرالمومنین در کوفه

در تور کربلا به صورت زمینی و هوایی، یکی از مکانهایی که افراد را برای بازدید به آنجا میبرند، شهر مسجد کوفه است. خانه امیر المومنین در شهر کوفه در زاویه جنوب غربی مسجد کوفه و پیوسته به ضلع غربی دارالاماره کوفه قرار دارد. درون خانه، اتاق‏‌ها و جایگاه‌‏هایی منسوب به امیر المومنین و فرزندان ایشان قرار دارد. خانه ای که این روزها افراد بسیاری آن را با نام  خانه امام علی ( ع )  می‌شناسند، در واقع خانه “ام هانی” خواهر حضرت علی (ع) است. ایشان به هنگام آمدن به کوفه در آن اقامت می کردند. همچنین  روایت است این خانه محلی است که پیکر پاک حضرت علی علیه السلام را آنجا غسل دادند.

در فاصله ی کمی از مسجد کوفه خانه‌‏ای وجود دارد که نزد شیعیان، به خانه امیر المومنین در کوفه معروف است. این خانه در طول تاریخ و بر اساس روایات، چندین‌ بار مورد بازسازی قرار گرفت. آخرین بازسازی آن مربوط به بعد از سرنگونی رژیم بعث عراق است. باید گفت که در هر بازسازی بنا بر استدلال سازندگان بخش های جدیدی به این خانه اضافه گردید. در این خانه اتاقهایی منسوب به امیرالمومنین(ع)، حسنین، ام البنین وجود دارد.

نقشه خانه

وقتی از درب منزل امیرالمومنین در کوفه وارد این خانه می‌شوید در سمت راست اتاق امام حسن (ع) و امام حسین(ع) و سمت چپ آن، اتاق مکان غسل دادن أمیر المومنین است. نزدیک محراب، جایگاه محل نشستن امام حسن و امام حسین قرار دارد. اتاق‌‏های دیگری نیز منسوب به حضرت زینب (س)، ام‏ کلثوم ، و ام‏ البنین نیز وجود دارد. در یکی از اتاقهایی که در انتهای منزل است نیز چاه آبی وجود دارد. می‌گویند این چاه به دست امیرالمومنین حفر شد و زائران برای تبرک، از آب آن می‌‏نوشند.

همانطور که میدانید متاسفانه هیچ گونه منبع معتبری برای اینکه این خانه واقعاً منسوب به امیرالمومنین و اهل بیت است یا نه در دسترس نیست.  تمام این اتاقها و جایگاه ها در باره این خانه احتمالا بر اساس تصورات ذهن کسانی است که این خانه را بازسازی کردند. زیرا طبق چیزی که در ذهن خود دارند هر کدام ازین اتاق ها را به یکی از اهل بیت امیرالمومنین و آن حضرت نسبت می‌دهند.

در این موضوع که امیر المومنین (ع) در سالهای پایانی عمر شریفشان به مدّت چهار سال و چند ماه در کوفه حضور داشت و مرکز حکومت ایشان در کوفه قرار گرفت، شک وتردیدی وجود ندارد. قطعا خانه ای برای سکونت داشته اند. اما این که محل سکونت ایشان در کجای شهر کوفه است، بیرون یا درون دار الاماره، اطّلاع دقیقی در دست نیست. به همین سبب این احتمال وجود دارد، که محلّ فعلی در مجاورت کاخ دار الامارة کوفه، خانه آن حضرت باشد.

برای آشنایی بیشتر با تور کربلا و نحوه رزرو اینجا کلیک کنید.

تقسیمات خانه خیالی

اما باید بدانید که تقسیمات درون این خانه قطعاً با روحیات حضرت سازگاری ندارد. چراکه ابن موضوع قطعیت ندارد و در ذهن کسانی است که در سال های آخر حکومت صدّام آن را بازسازی می کردند. امروزه بسیاری از کاروان ها، افراد را برای دیدن خانه منسوب به امیر المومنین نمی‌برند. زیرا در این خانه اشخاصی هستند که با تعریف داستان هایی که در ذهن آنهاست و به بهانه تبرک بودن این خانه و اتاقهای منسوب آن به اهل بیت، زاِئرین را مجاب میکنند تا پولی را بعنوان نذر از مردم بگیرند.

اگر مایل هستید مطالب بیشتری در مورد اماکن زیارتی عراق بخوانید اینجا را کلیک کنید.