مسجد جامع گوهرشاد

02177802565

مسجد جامع گوهرشاد

مسجد گوهرشاد
رحمان گشت

مسجد جامع گوهرشاد
مسجد گوهرشاد در سال ۸۲۱ هجری به دستور و کمک گوهرشاد بیگم، همسر شاهرخ تیموری ساخته شد. این مسجد یک مسجد کلاسیک و به سبک مساجد چهار ایوانی است. صحن مسجد تقریباً مربعی شکل است. در اطراف آن چهار ایوان بزرگ تاریخی و در فواصل ایوان‌ها هفت شبستان وسیع و شش درب ورودی و خروجی وجود دارد. این مسجد از شاهکارهای معماری ایرانی در دوره تیموری است و به دلیل موقوفات بسیار و مجاورت با حرم مطهر علی بن موسی الرضا از مهم‌ترین و شلوغ‌ترین مساجد ایران به‌شمار می‌رود، به‌طوری‌که برخی آن را پُربازدیدترین مسجد در ایران می‌دانند.

گوهرشاد آغا، در زمره زنان بسیار سیاستمدار، ثروتمند و دانشمند دوره ی حکومت تیموریان بوده است. وی در دربار تیموریان، همسر سلطان شاهرخ بود. این زن خردمند، در طول عمر خود علاوه بر انجام امور خیریه و ساخت بناهای تاریخی اثر مهمی بر پیشرفت فرهنگ ایرانی داشت. اثر به یاد ماندنی گوهرشاد بیگم هم “مسجد گوهرشاد” است.
این مسجد در بخش جنوبی حرم مطهر امام رضا(ع) قرار دارد. لذا یکی از مهم‌ترین مکان‌هایی است که در سفر به مشهد مورد بازدید واقع می‌شود. مسجد گوهرشاد ازبخش شمالی به رواق دارالسیاده و دارالحفاظ، از بخش جنوبی به صحن قدس، از بخش شرقی به رواق امام خمینی و از سمت غربی به بست شیخ بهایی محدود است. معماری مسجد برگرفته از شیوه اسلامی – ایرانی است و در ساخت آن آجر و گچ مورد استفاده است.

نقشه مسجد

مسجد گوهرشاد یک صحن، چهار ایوان و یک گنبد فیروزه‌ای رنگ و دو گلدسته زیبا دارد. به جهت قدمت تاریخی، سبک معماری و زیبایی‌های هنری، یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی مشهد و صنعت معماری ایران اسلامی است. چراکه زائران بسیاری را به‌سمت خود جلب میکند. مسجد گوهرشاد یکی از جاذبه‌های تاریخی-فرهنگی و مذهبی و مکان های دیدنی استان خراسان رضوی است. بنای گوهرشاد بسیار موردعلاقه جهانگردان و متخصصان معماری و تاریخ و هنر ایران و جهان قرار دارد.

با اینکه حدود ۶۰۰ سال از تاریخ ساخت مسجد گذشته است اما استحکام و ماندگاری مسجد نشان دهنده عظمت و ماندگاری آن است. این مسجد بارها در دوره‌های مختلف تاریخی که مشهد درگیر جنگ بود، مثل حمله ازبکان، آسیب دید؛ اما توسط شاه عباس صفوی تعمیر شد. در دوره‌های بعد نیز مسجد به‌ دلیل وقوع زلزله در مشهد، آسیب دید. لاکن دوره قاجار مورد مرمت قرار گرفت و آسیب‌های آن برطرف شد.

این مسجد از لحاظ بنا و کاشی‌کاری نمونه‌ای ممتاز به شمار می‌رود. تمام در و دیوارهای مسجد مزین به اسماء جلاله، آیات قرآنی، احادیث و شعر و مدح ائمه اطهار است. همچنین با خط ثلث، نستعلیق، کوفی و بنایی خطاطان بزرگ همچون بایسنقر و امامی اصفهانی مورد ترمیم قرار گرفت. برای بازدید از مسجد گوهرشاد می‌توانید با استفاده از انواع وسایل نقلیه عمومی و خودروی شخصی به حرم امام رضا (ع) بروید.

برای خواندن مقالات بیشتر میتوانید ازینجا اقدام نمائید.