مسجد المنطقه در شهر کاظمین

02177802565

مسجد المنطقه در شهر کاظمین

مسجد المنطقه در شهر کاظمین
رحمان گشت

مسجد المنطقه (العتیقه) در شهر کاظمین

کاظمین سومین شهر مهم زیارتی کشور عراق بعد از نجف و کربلا است که جایگاه ویژه مذهبی بین شیعیان می‌باشد. این شهر به دلیل وجود بارگاه ملکوتی امام موسی کاظم (ع) و امام جواد (ع) از جایگاه مذهبی بالایی برخوردار است. این دو امام معصوم شهر کاظمین را تبدیل به منطقه شهری مستقلی کرده‌اند که سالانه میلیون‌ها زائر را میزبانی می‌کند. کاظمین در شمال شهر بغداد  ودر ۸۵ کیلو متری شهر کربلا قرار دارد. شهر کاظمین زیارتگاه‌های بسیاری دارد که به همین دلیل از نظر مذهبی جایگاه ویژه‌ای را در میان مسلمانان و به‌ ویژه شیعیان پیدا کرده‌ است.

یکی از مکانهای زیارت این شهر مسجد المنطقه (العتیقه)بوده. در بخش جنوبی کاظمین، در جنوب غربی رود دجله، مسجدی وجود دارد که در دوره‏‌های اخیر نزد شیعیان، به نام مسجد براثا شهرت یافت. این مسجد، در اصل‏ زیارتگاه مقدس دیگری است که در منابع تاریخی از آن، با عنوان مشهد العتیقه، یاد کردند.

این محله در اصل، روستایی قدیمی به نام سونایا بود که پس از توسعه شهر بغداد، به یکی از محله‏‌های این شهر تبدیل شد.  بعد از آن نامش به عتیقه تغییر یافت و بعدها نیز از بین رفت.

روایت مسجد

روایت است مسجد المنطقه در شهر کاظمین در بازار عتیقه وجود دارد که برای شیعیان اهمیت دارد. آنها آنجا را زیارت می‏‌کنند. گمان می‌‏کنند که امیرالمؤمنین (ع)، در آنجا اقامه نماز کرده اند. به روایت از ابوبکر حافظ، میگویند: که امیرالمومین، در زمان بازگشت خود از نهروان، از بغداد عبور کردند و در برخی نقاط آن نماز گزاردند.

شهر کاظمین با دیگر شهر های زیارتی عراق مثل نجف و کربلا اندکی متفاوت است. چون شهر کاظمین در نزدیکی بغداد قرار دارد، اهل سنت هم در این شهر هستند. حجاب بعضی از خانم های این شهر با نجف و کربلا متفاوت است. بیشتر خانم های این شهر حجاب نداردند و از این نظر آزاد هستند  یعنی  در شهر های غیر از کربلا و نجف حجاب اجباری نیست.

برای رزرو تور کربلا و سوریه میتوانید ازینجا اقدام نمائید.

جهت خواندن مقالات بیشتر در مورد کشور عراق می توانید اینجا را کلیک کنید.