باب الجابيه دمشق

02177802565

باب الجابيه دمشق

باب الجابيه دمشق
رحمان گشت

باب الجابيه دمشق

کشور سوریه یکی از مهمترین پایتخت‌های تمدن اسلامی شناخته میشود. شهر دمشق پایتخت این کشور در سال ۲۰۰۸ عنوان پایتخت فرهنگی کشور‌های عرب زبان را به خود اختصاص داد. ازشهر دمشق می­توان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهر‌های دنیا یاد کرد. دمشق معبد آثار تاریخی متنوع و همچنین اماکن مذهبی متعددی است.

مورخان معتقدندکه بناهای تاریخی این شهر به حدود سه هزار سال قبل از میلاد مسیح مربوط است.

از این رو سفر به دمشق علاوه بر داشتن جنبه‌های زیارتی، یک سفر فرهنگی نیز محسوب میشود.

این شهر در طول تاریخ فراز و نشیب‌های زیادی را به خود دیده، تمدن‌ها فرهنگ‌های متعددی در این شهر حاکم بوده اند که هرکدام اثری از خود در این شهر بجا گذاشته اند.

یکی از آثار تاریخی این شهر باب الجابیه دمشق است.

باب الجابیه یکی از هفت دروازه شهر باستانی دمشق است. این دروازه ای است که سه دهان دارد و در گذشته فقط دو دهانه از آن باز بوده است.

باب الجابیه در بخش شرقی شهر دمشق قرار دارد و به شارع مستقیم بازار مدحت پاشا متصل است.

نام مدرن این دروازه به دوره امویان برمی گردد و از نام جابیه در بلندی های جولان گرفته شده است که در آن زمان پایتخت غسانیان، متحدان امپراتوری روم بود.

تاریخچه باب الجابيه دمشق

دمشق در عصر راشد به دست مسلمانان فتح شد. در جریان محاصره دمشق، سردار مسلمان ابوعبیده بن الجراح در ۱۸ سپتامبر ۶۳۴ از این دروازه به طور مسالمت آمیز وارد دمشق شد و در نیمه راه با نیروهای خالد بن ولید روبرو شد که به زور از باب شرقی وارد شهر شدند.

همچنین هنگامى كه لشكر ابراهيم پاشا خواست شهر را بگشايد، به علت وجود ديوارها و درهاى موجود، با مشكلات جدّى روبه‌رو شد. او تنها زمانى توانست به شهر راه پیدا کند كه مردم شهر كليد درب های دمشق را به او دادند. ديوارى كه شهر را محصور ساخت از غرب به شرق، به موازات جنوب «قلعه» و «بازار الاروم» كشيده شد. سپس از سمت شمال تا «باب السلام» و از آن جا به «باب توما» و در شرق تا «باب الشرقى» امتداد مى‌يافت. در اين دوران؛ يعنى پس از تسلّط ابراهيم پاشاى مصرى (قرن سيزدهم) قسمت‌هاى جنوبى و غربى دروازه از بين رفت. بنابرین اهميت سياسى و نظامى خود را نيز از دست داد.

این دروازه  در زمان سلطنت نورالدین زنگی بازسازی شد.

همانطور که گفتیم، چون فرهنگ های بسیار مختلفی در دمشق حکومت کردند، وقتی شما به دمشق و سوریه سفر کنین میتوانین با آثار تاریخی  و فرهنگ های مختلف که در طول زمان در این شهر وجود داشته اند اشنا شوید. شایان ذکر است بسیاری از مکانهای تاریخی این کشور به دلیل اینکه در طول زمان، جنگ ها و درگیری های مختلفی در دمشق بروز میدهد، به حالت خرابه درآمد و بسیاری از آنها نیز از بین رفت و اثری از آنها نیست.

برای دیدن لینگ گوگل مپ باب الجابیه اینجا را کلیک کنید.