آرامگاه ابراهیم الغمر

02177802565

آرامگاه ابراهیم الغمر

آرامگاه ابراهیم الغمر
رحمان گشت

آرامگاه ابراهیم الغمر

در کشور عراق و به خصوص در شهر های کربلا و نجف علاوه بر حرم امامان معصوم، زیارتگاه های بسیار زیادی است. زائران از بسیاری از این زیارت گاه ها بی خبرند. البته به دلیل محدودیت زمانی در تور کربلا و به طور کلی تورهای عتباتی، زیارت و بازدید از برخی از این مکانها انجام نمیشود. یکی از ارامگاه های شهر نجف مقبره ابراهیم غمر از نوادگان امام حسن (ع) در نزدیکی کوفه است.

سیدابراهیم غَمر، سومین فرزند حسن مثنّی، فرزند امام حسن مجتبی (ع) و از نوادگان این امام  است. مادر گرامی‌اش، فاطمه دختر امام حسین (ع) می‌باشد. فاطمه مادر ابراهیم، بزرگ‌ترین دختر امام حسین(ع) بودندکه حاصل ازدواج ایشان با حسن مثنی است. فرزندانی مؤمن و شجاع، به نام‌های عبدالله، ابراهیم، حسن و زینب بودند که هر کدام به نوعی ادامه دهنده راه مبارزاتی امام حسن(ع) و امام حسین(ع) بر ضد حکومت غاصبانه اموی بودند.

ابراهیم غمر سیدی بزرگوار، جلیل‌القدر، شریف و بخشنده بود. برخی از روایات نوشته اند که براهیم بن حسن بزرگ خاندان خود و شخصیتی محترم و برجسته بود. ایشان را به بزرگواری و شرافت میشناختند. ایشان یکی از راویان شیعه و فردی ثقه و در نشر معارف اهل بیت (ع) کوشا بوده است. در مورد تاریخ شهادت ایشان تاریخ دقیقی در دسترس نیست ؛ برخی زمان شهادت وی را ربیع‌الاول سال  صد و چهل و پنج هجری دانسته‌اند و برخی دیگر مرگ ابراهیم را بین سال‌های صد و چهل و هفت یا صد و چهل و نه هجری می‌دانند. به همین سبب مدت عمر ابراهیم غمر دقیقاً مشخص نیست. برخی سن ایشان را هنگام شهادت، شصت و نه سال و برخی شصت و هفت سال ثبت کرده‌اند. ایشان در زندان منصور به شهادت رسید.

آرامگاه

آرامگاه ابراهیم الغمر حسنی‏ در شمال مرقد میثم تمار، کنار جاده‌‏ای که به طرف کوفه از نجف اشرف عبور می‏‌کند، در محله «کنده»، واقع قرار دارد. در اواخر قرن دوازده هجری، هنگامی که عده‏‌ای برای کشف سنگ‌‏های باستانی کوفه، اطراف منطقه (حی کنده) را خاکبرداری می‌‏کردند، سنگ بزرگی را پیدا کردند که نام ابراهیم غمر، بر آن ثبت بود. گزارش این اتفاق به گوش مرحوم آیت‏‌الله سید محمدمهدی بحرالعلوم طباطبایی رسید. ایشان پس از تایید صحت انتساب قبر به ابراهیم غَمر، دستور ساخت حرم کوچکی بر قبر ایشان را صادر کردند.

ساختمان این مقبره که به شکل مستطیل است.  این آرامگاه دارای ایوانی با چهار ستون دوتایی، به ارتفاع هشت متر دارد که روی این ستون ها، با کاشی‏‌های فیروزه‌‏ای، تزیین شده است. این کاشی ها آیات قرآن و زیارتنامه امامزاده ابراهیم و زندگی‏نامه آن را نیز در بردارد. پس از عبور از این فضا، به شبستان اصلی خواهید رسید که در انتهای آن، مرقد امامزاده ابراهیم واقع قرار دارد. ضریحی آهنی از مرقد حفاظت می‏‌کند. بر روی حرم ایشان،گنبدی به شکل کلاه‏خودی بزرگ، به قطر هشت متر و ارتفاع بیش از پانزده متر، قرار دارد. نمای خارجی گنبد، با کاشی‏کاری‏‌های فیروزه‌‏ای، تزیین شده و نمای داخلی آن، با گچ پوشیده شده است. صحن زیارتگاه، کاشی‏کاری و دورتادور آن حصار کشیده شده و با کاشی تزیین شده است.

برای آشنایی بیشتر با تور کربلا و نحوه رزرو اینجا کلیک کنید.