کوه قاسیون سوریه

02177802565

کوه قاسیون سوریه

کوه قاسیون سوریه
رحمان گشت

کوه قاسیون سوریه

کشور سوریه یکی از کشورهایی است که به سبب وجود مکان های زیارتی و حرم حضرت زینب(س) و حضرت رقیه (س) مورد استقبال شیعیان جهان است. این کشور  زائرین زیادی دارد. البته چندین سال است که بخاطر درگیری  و نا امنی ها و حمله داعش مدتی رفتن به این کشور ممنوع بود.  در چندین ماه اخیر نیز باز هم به سبب درگیری ها در غزه و لبنان رفت و آمد به این کشور کم شد. علاوه بر حرمین حضرت زینب و رقیه که از مهمترین مکان های زیارتی سوریه هستند، مکان های دیگری نیز در این کشور قرار گرفته که یکی از آنها کوه قاسیون است.

قاسیون، نام کوهی در شمال شهر دمشق است که بر این شهر اشراف دارد و مکانی بسیار مقدس محسوب میشود.

نام این کوه از واژه ی قسی به معنای سخت و سفت گرفته شده که دلیل نامگذاری طبیعت خشک این کوه است که کمتر گیاهی در آنجا روییده  و رشد میکند.

گفته میشود اینجا همان کوهی است که اولین پیامبر حضرت آدم در آنجا زندگی میکردند. هابیل به دست قابیل در این کوه کشته شد و حضرت ابراهیم نیز در کوه قاسیون بدنیا آمده بودند.

حضرت عیسی و مادرش در این کوه برای جلوگیری از خطر یهودی ها پناه گرفته بودند.

مقبره ی منسوب به هابیل که زیارتگاه گردشگران مسلمان به خصوص ایرانیان است، در دامنه ی قاسیون در نزدیکی قریه ی “زبدانی” در جاده ی دمشق – بیروت واقع شده است.

روایات

از پیامبر اکرم (ص) نیز روایت شده که در این کوه تعدادی از پیامبران الهی مانند ابراهیم، لو،ط ایوب، موسی و عیسی نماز گزارده اند که هنوز آثاری از آن ها دیده میشود.

برای ساکنین و اهالی شهر دمشق این کوه بسیار مقدس است زیرا این کوه شاهد حضور بسیاری از پیامبران الهی بوده. حتی طبق روایتی ۴۰ نفر از پیامبران در قاسیون داخل یک غار پناه گرفتند و در آنجا از دنیا رفته اند. این غار به اسم غار اربعین یکی از مکانهای زیارتی شهر دمشق نیز محسوب میشود. طبق روایات، این ۴۰ پیامبر که از سوی حاکمان ظالم زمان خود تحت تعقیب بودند، به غار اربعین در قاسیون پناه آوردند و در آن جا یکی پس از دیگری از شدت گرسنگی و مشقت جان دادند.

در بخش غربی قاسیون که آن را الربوه می نامند و در آن صخره ی معروف “عشق” قرار دارد. اهالی دمشق می گویند، در قدیم دو جوان عاشق، خود را از بالای این صخره ی بلند به دره پرتاپ کرده اند و مرده اند.

مسیر صعود به کوه قاسیون

هنگام صعود به قله ی این کوه، چشم اندازهای بسیار زیبایی از شهر دمشق با اماکن تاریخی و مذهبی آن دیده میشود. شهرداری دمشق از جاذبه و زیبایی کوه قاسیون بهره گیری کرده و در اطراف آن رستوران ها و استراحت گاه های زیادی را ساخته است.همچنین برای کاهش آلودگی هوای شهر که ناشی از دود و دم خودروهاست، در این کوه درختکاری شده است.

اکنون قاسیون‌ به علت گسترش شهر جزو دمشق است و هیچ فاصله‌اى بین شهر و کوه نیست. صالحیه محله‌اى است که در دامنه کوه قاسیون قرار گرفته که بسیار بزرگ است و تقریبا به اندازه نیمی از شهر دمشق قدیمی است. بیشتر خانه ‌هاى آن در دامنه کوه واقع شده و گاهى تا نزدیکى قله آن نیز مى‌رسد.

سوریه و دمشق در گذشته بسیار زیبا و دیدنی بودند. اما با حمله داعش و صهیونیست به این کشور بیشتر بخش های آن به خرابه تبدیل شده وبسیاری از آثار دیدنی آنجا از بین رفته است.