کاخ عباسی بغداد

02177802565

کاخ عباسی بغداد

کاخ عباسی بغداد
رحمان گشت

کاخ عباسی بغداد

دژ اُخَیضِر یا کاخ عباسی اخیضر،قلعه ای در ۵۰ کیلومتری شهر کربلا است که در سال۷۷۵ میلادی ساخته شده است. ساختمان این قلعه بسیار بزرگ و مستطیلی شکل است و شامل ۱۲۰ اتاق است. قلعه الاخیضر بنایی مربوط به دوران صدر اسلام و از قدیمی ترین و بزرگ ترین آثار تاریخی عراق است.

این قلعه را عیسی بن موسی، برادرزاده خلیفه عباسی ، بنا کرده است. قلعه اخیضر یا همان کاخ عباسی نشان دهنده نوآوری دوره عباسی در معماری مربوط به حیاط و مسجد است. میگویند سبک معماری این قلعه نمادی از «خودکامگی و عشرت طلبی » عباسیان است. حکومت عباسیان در اواخر قرن دوازده میلادی این قلعه را در مرکز خلافت خود ساختند و تا امروز این کاخ نه تنها برای عراق و ارزشمند بوده، بلکه برای کل جهان نیزاز ارزش فرهنگی و تاریخی برخوردار است.

این کاخ به دو جهت اداری و مسکونی ساخته شده بود. دیوار های آن بلند  و شبیه به دیوار های مسجد بزرگ سامرا است. حصار بزرگی دیواره های آن را احاطه کرده است. تزئینات این کاخ تا حدودی کم است و با آجر کاری و گچ کاری های ساده است.

داخل کاخ عباسی بغداد

کاخ عباسی بغداد

داخل این کاخ دو طبقه است و شامل سالن ها،انبار ها و بخش های دیگری است.

وسط کاخ عباسی حیاط مستطیل شکلی قرار گرفته است که با طاق و محراب های تزیینی آراسته شده است.

در بخش جنوبی این کاخ یک ایوانی قرار گرفته است که در دو طرف ایوان ورودی هایی وجود دارد. این ورودی ها به اتاق  و سالن هایی باز میشود که  که به نظر بخش پذیرایی و تشریفات کاخ بوده.

داخل بخش شمالی این ساختمان اتاق هایی تاریک وجود داشته که میگویند شاید انبار های این کاخ بوده است همچنین در امتداد این اتاقها مسجد کاخ قرار گرفته است که این مسجد شامل یک صحن کوچک است.

این کاخ مورد توجه گردشگران و توریستان است.

موقعیت مکانی این کاخ در مرکز تاریخی شهر بغداد است و به همین دلیل بازدید از این جاذبه تاریخی برای گردشگران دشوار نیست.

شما میتوانید از طریق کلیک روی این لینک از نقشه گوگل مپ آن بازدید بفرمائید.

شهر بغداد که بیش از ۱۰ قرن پیش مرکز فرهنگی واقعی جهان بود، اکنون به دلیل درگیری‌های داخلی و خارجی اندکی ویران شده است اما بااین‌حال، پایتخت عراق همچنان دارای جاذبه‌های فرهنگی  و تاریخی بسیار زیاد و جذابی هست.

کاخ عباسیان در حال حاضر مکانی عالی برای گرفتن عکس یادگاری و دیدن چهره ای متفاوت از شهر بغداد در کشور عراق است.

برای اطلاع از سایر مقالات در مورد اماکن دیدنی عراق روی این لینک کلیک کنید.

برای آشنایی بیشتر با تور کربلا و نحوه رزرو اینجا کلیک کنید.