مقام های حضرت خضر (ع)

02177802565

مقام های حضرت خضر (ع)

مقام حضرت حضر
رحمان گشت

مقام های حضرت خضر (ع) در عراق

حضرت خضر یکی از پیامران الهی است  که به باور عموم مردم آب حیات نوشید و عمر ایشان جاودان است. در منابع روایی شیعیان، خضر به عنوان یک پیامبر الهی با عمر بسیار طولانی معرفی میشود.

روایت است که ایشان هر جا که میرسیدند زمین زیر پای ایشان سرسبز و خرم میشده ازین جهت نام ایشان خضر و به معنای سرسبزی است. زندگی جاودان خضر (ع) باعث شد در بسیاری از سرزمین های اسلامی، زیارتگاه های فراوانی به نام مقام این پیامبر الهی نامگذاری گردد. در کشور عراق ۱۵۰ مقام به نام حضرت خضر وجود دارد. برخی از این مقام ها در اماکن مقدس شیعی مانند مسجد کوفه و مسجد سهله واقع شده.

مقام حضرت خضر در مسجد کوفه

مسجد کوفه از قدیمی ترین مساجد اسلامی و مهم ترین مساجد مقدّس شیعه به شمار می آید. روایات متعددی که از ائمه (ع) در فضیلت این مسجد است.  که نشان میدهد پس از مسجدالحرام و مسجدالنبی این مسجد بسیار مقدس و والا است. در داخل صحن، شبستان و رواق های مسجد کوفه، محراب ها و مقام های گوناگونی منسوب به پیامبران الهی و امامان معصوم (ع) وجود دارد که نشان میدهد محل حضور و نماز گزاردن آنها در این مسجد طبق روایات میباشد. یکی از مقام های موجود در مسجد کوفه، مقام حضرت خضر (ع) است که دربخش شمالی صحن مسجد، نزدیک مقام ابراهیم (ع) قرار دارد.

مقام خضر در مسجد سهله

مسجد سهله، دومین مسجد مقدس شیعیان در شهر نجف است .مسجد سهله نیز همانند مسجد کوفه نماز گذاردن در آنجا بسیار پرفضیلت است.. در صحن و رواق های این مسجد نیز مقام هایی برای چند تن از پیامبران و امامان (ع) وجود دارد که یکی از آنها هم مقام حضرت خضر(ع) است. مقام های پیامبران در مسجد سهله، در چهار گوشه مسجد قرار دارد.

مقام های خضر در شهر حلّه

در شهر حله دو مزار برای خضر وجود دارد. مقام اول در محله «اکراد» در مرکز شهر حلّه، نزدیک مزار «ورّام بن ابوفراس حلّی» قرار دارد که در کنار آن مسجد و حسینیه ای نیز وجود دارد. دومین مقام محله «کریطعه»، نزدیک محله «جامعین» قرار دارد .

مقام حضرت خضر در سامرا

نویسنده کتاب تاریخ سامراء، به وجود گنبدی در منطقه «اصطبلات» در جنوب شهر سامرا اشاره میکند که نزد اهالی به مقام خضر یا امام خضر اشاره دارد. درباره وضعیت کنونی این مقام اطلاعات جدیدی در دسترس نیست.

مقام خضر الیاس در بغداد

این مقام در ساحل رود دجله، در سمت غربی بغداد قرار دارد. بر اساس باور عامیانه رایج در عراق که حضرت خضر و الیاس (علیهما السلام) را یک شخصیت به نام «خضر الیاس» می پندارند، این زیارتگاه نیز به همین نام شهرت دارد.

علاوه بر مقام های مذکور، مقام های دیگری نیز وجود دارد که تنها از موقعیت جغرافیایی مشخص اند. مقام حضرت خضر در مسجد سهله و کوفه بسیار مهور است و کسانی که با تور به کربلا سفر میکنند فقط به زیارت این دو مقام میروند.

جهت خواندن مطالب بیشتر اینجا را کلیک کنید.

برای خواندن مقالات علمی معتبر میتوانید ازین سایت بازدید نمائید.

برای آشنایی بیشتر با تور کربلا و نحوه رزرو اینجا کلیک کنید.