مسجد جامع سامرا

02177802565

مسجد جامع سامرا

مسجد جامع سامرا
رحمان گشت

مسجد جامع سامرا

شهر سامرا بین مسلمانان به ویژه شیعیان اهمیت مذهبی دارد. سامرا یکی از شهرهای مذهبی عراق به‌شمار می‌رود، آرامگاه دو تن از امامان شیعه علی الهادی(ع) و حسن عسکری(ع) در آنجا قرار دارد. علاوه بر اینکه آرامگاه دو تن از امامان شیعه آنجاست، شیعیان معتقدند که مهدی موعود نیز در این شهر بدنیا آمده است. مسجد جامع سامرا یکی از بناهای مهم این شهر می‌باشد که مناره آن بسیار مشهور است.

مسجد جامع سامرا یکی از مسجدهای مشهور دوره‌ی خلافت عباسیان در شهر سامرای عراق است. ساخت این مسجد در سال ۸۴۸ میلادی شروع شد و در ۸۵۲ میلادی در دوره خلافت متوکل به پایان رسید.

این مسجد ۵۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار داشته و به صورت ۵ حلقه دایره‌ای است که بر روی هم قرارگرفته اند و همه اینها بالای یک سطحی به شکل مربع قرار دارند. این حلقه‌های دایره‌ای در پایان به یک اتاقک منتهی می‌شوند. امروزه از این مسجد تنها دیوار بیرونی و مناره حلزونی شکل معروف آن با نام (ملویه)، بر جای مانده‌است.

امروزه از این مسجد آثار نسبتا آشکاری  باقی مانده اما نمی‌توان به طور واضح فضای داخلی آن را تجسم کرد؛ اما سبک خاص تزیینی، پلان مستطیل شکل، شکل ستون‌ها، حرم بزرگ‌تر نسبت به بقیه مساجد، پنجر‌ها و مناره مارپیچ ملویه این بنا را خاص کرده بود.

نقشه مسجد

این مسجد دارای ۱۷ راهرو  داخل مسجد بود. علاوه بر رواق‌های متعدد برای نماز، ۴۶۴ ستون وجود داشت.ا ارتفاع فضای داخلی ۱۱ متر بود. قوس‌ها به طور مستقیم روی پایه‌های خشتی و پوششی از گچ قرار دارد و سقف پوششی از مواد ابتدایی بود. زیر سقف ستونی پوششی از آجر قرار داشت.

داخل حیاط، در ۴ ردیف ایوان‌ها قرار داشتند. فواره آب بزرگی در میان حیاط وسیع مسجد قرار داشت که در زمان خود هیچ‌گاه آب آن قطع نمی‌شد. این مسجد دارای ۱۳ درب بوده که ۳ تا از آنها درب های ورودی بودند.

مناره مارپیچ که ویژگی خاص این مسجد به شمار می‌رود (همان ملویه) در سمت دیوار شمالی و بر روی محور مرکزی قرار دارد.

این مسجد در زمان خود از بزرگ‌ترین مساجد بوده است. مسجد جامع سامرا در کنار یک مجموعه قصر ساخته شد که در زمان خود سی و پنج هزار نمازگزار را در فضای سرپوشیده و حیاط خود جای می‌داد.

برای خواندن مقالات بیشتر درباره کشور عراق اینجا را کلیک کنید.

برای آشنایی بیشتر با تور کربلا و نحوه رزرو اینجا کلیک کنید.