قلعه صلاح الدین ایوبی سوریه

02177802565

قلعه صلاح الدین ایوبی سوریه

قلعه صلاح الدین ایوبی سوریه
رحمان گشت

قلعه صلاح الدین ایوبی سوریه

قلعه سهیون (در عربی: قلعة صهیون)، همچنین به نام قلعه صلاح الدین، قلعه ای قرون وسطایی در شمال غربی کشور سوریه است. این مکان در ۷ کیلومتری شرق شهر الحفا و ۳۰ کیلومتری شهر لاذقیه، در زمین های کوهستانی مرتفع بر روی خط الراس بین دو دره عمیق  که اطراف ان با جنگل احاطه پوشیده شده قرار دارد.

این قلعه شامل دو بخش مجزاست. بخش شرقی این قلعه بالاتر در بخش مرتفع تری قرار دارد و استحکام بیشتری دارد. بخش دیگر آن پایین تر قرار میگیرد.

تاریخچه این قلعه

این قلعه مورد تحسین محققان قرار دارد و میگویند که شاید زیباترین نمونه معماری نظامی در سوریه است. ویرانه های آن شاید از شگفت انگیزترین و باشکوه ترین آثار «سوریه قرون وسطایی» در این منطقه باشد.

از نظر مساختی این بزرگترین قلعه ای است که صلیبی ها ساخته اند. علاوه بر این، قلعه صلاح الدین یکی از شاهکار هایی است که ما از هنر نظامی فرانسه در قرن دوازدهم داریم. جالب است که هیچ معماری ای مربوط به قرن ۱۲ از آن برتر یافت نشده است.

صلاح الدین این قلعه را در ۲۶-۲۹ ژوئیه ۱۱۸۸ پس از میلاد آزاد کرد. صلاح الدین لشکرکشی بزرگ خود را علیه صلیبیون در سال ۱۱۸۷ میلادی آغاز کردو و توانست به سوریه نفوذ کند. نبرد او برای تصرف لاذقیه دو روز به طول انجامید. سپس سلطان صلاح الدین ارتش خود را به سمت قلعه هدایت کرد و وقتی به آن قلعه رسیدند  و از بخش شمالی قلعه وارد ان شدند. آنها برای تصرف قلعه از منجنیق های خود استفاده کردند. منجنیق یک ابزار نظامی بود که در قرون وسطی رواج داشت و برای پرتاب سنگ از فاصله بیش از هزار نفر استفاده می شد. پرتاب همین منجنیق ها سبب شد که آسیب بسیار زیادی به این قلعه وارد شود .

در قلعه صلاح‌الدین سه مسجد بنا شده‌است که مهم‌ترین آن‌ها، مسجد باشکوه محمد علی پاشا در بلندای قلعه صلاح‌الدین است. در نمای این مسجد از سنگ مرمر کم‌نظیری استفاده شده‌است. مسجد و مدرسه ناصر قلاوون و مسجد سلیمان پاشا، دیگر مساجد واقع‌شده در قلعه صلاح‌الدین هستند.

برای دیدن لوکیشن گوگل مپ  قلعه صلاح الدین ایوبی سوریه اینجا را کلیک کنید.

جهت خواندن مطالب بیشتر در مورد جاذبه های کشور عراق اینجا را کلیک نمائید.