امامزاده الاخرس بن الکاظم

02177802565

امامزاده الاخرس بن الکاظم

امامزاده الاخرس بن الکاظم
رحمان گشت

امامزاده الاخرس بن الکاظم

یکی از مکانهای زیارتی که در نزدیکی شهر کربلا قرار گرفته، امامزاده الاخرس از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است. امام زاده الاخرس را خیلی از زائرین حتی نمیشناسند و در تور کربلا ،مدیر کاروان ها زائرین را برای زیارت این امامزاده نمی برند.

زیارتگاه امامزاده الاخرس بن الکاظم، در منطقه معروف به «الابیتر» در نزدیکی شهر کربلا و در سه کیلومتری روستای ابراهیمیه، قرار دارد و از مناطق تابع «غاضریات» می‌باشد که در جاده کشاورزی روستایی واقع شده است و تا مرکز استان کربلا حدودا دوازده کیلومتر فاصله دارد.

ساختار این بقعه به شکلی مربع است. بالای آن یک گنبد مخروطی شکل سبز رنگ قرار دارد. یک ضریح فلزی سفید در وسط آن قرار گرفته است. در گذشته این مکان بسیار آباد بود و زائرین زادی به زیارت این مکان میرفتند اما به مرور زمان اندکی ویران شد. بازسازی این بقعه توسط یکی از خادمان آن بنام حمزه سلطان و برخی از اهالی این روستا انجام شده است.

گفته میشود مکان امامزاده الاخرس قبل از آن یک باغ بوده که مربوط به املاک خاندان کمونه بوده و در گذشته ها به نام «شکارة الامام»، به معنای موقوفات قبر امام، معروف بوده.

محمد الأخرس، به دلیل ظلم حکومت عباسیان، ابتدا به نجف رفته و سپس به کربلا می آید و در نزدیکی کربلا و حرم امام حسین(ع) در محله‌ ی الابیتر ساکن شده و پس از فوت، در همانجا به خاک سپرده می شود.

نسبت با امام موسی کاظم (ع)

نسب ایشان به سه نسل امام موسی کاظم(ع) میرسد.

امروزه مقبره امامزاده الاخرس بن الکاظم به صورت زیارتگاه است و زاِئران برای زیارت به آنجا میروند.

اخرس بن موسی از سادات بزرگوار بود که در حومه شهر کربلا ساکن بود.  خاندان سادات آل خَرسان که در نجف اشرف و سایر سرزمین‌ها ساکن هستند، از نوادگان ایشان می‌باشند.

سادات آل خرسان، یکی از خاندان‌های محترم عراق است که در میان آنها، شخصیت‌های برازنده علمی، فقهی، ادبی و سیاسی وجود دارد. این خاندان، چندین قرن، افتخار کلید داری حرم امیرمؤمنین(ع) را دارند.

در کشور عراق و اطراف شهرهای کربلا و نجف امامزاده و مکانهای زیارتی زیادی وجود دارد اما کاروان های زیارتی به دلیل محدودیت زمان و شرایط امنیتی از بیشتر این مکانها دیدن نمیکنند و فقط بعضی از مکانهای زیارتی مانند دو طفلان مسلم،سید محمد،کاظمین و سامرا ، مسجد سهله و کوفه و حنانه و مکانهای زیارتی داخل شهر کربلا را زیارت میکنند.

جهت خواندن مطالب بیشتر اینجا را کلیک کنید.

برای آشنایی بیشتر با تور کربلا و نحوه رزرو اینجا کلیک کنید.