آرامگاه فردوسی مشهد

02177802565

آرامگاه فردوسی مشهد

آرامگاه فردوسی مشهد
رحمان گشت

آرامگاه فردوسی مشهد

معمولا بیشتر مردم به استان خراسان رضوی و شهر مشهد سفر کرده اند. شهر مشهد علاوه بر حرم امام رضا (ع) ، جاذبه های گردشگری و تفریحی زیادی دارد. یکی از جاذبه های بسیار زیبا مشهد آرامگاه شاعر بزرگ ایرانی،حکیم فردوسی است که نزد ایرانیان و حتی مردم جهان بسیار محبوب و مشهور است.

ابوالقاسم فردوسی توسی (۳۲۹ – ۴۱۶ هجری قمری) شاعر حماسه‌ سرای ایرانی و  سراینده شاهنامه بوده. فردوسی را بزرگ‌ترین سراینده پارسی‌گو دانسته‌اند که از شهرت جهانی برخوردار است. او را حکیم سخن و حکیم توس نیز مینامند.

آرامگاه حکیم فردوسی یکی از زیباترین مقبره‌های ایران و جاهای دیدنی استان خراسان رضوی است که در طول تاریخ دستخوش تغییرات زیادی بوده است و معماران بزرگی برای طراحی بنای مقبره شاعر بزرگ ایران طرح‌هایی ارائه کرده‌اند.

تاریخچه آرامگاه فردوسی

آرامگاه فردوسی در نزدیکی شهر مشهد در طول تاریخ شاهد فراز و نشیب  و تغییرات زیادی بوده است. هنگامی که فردوسی  از دنیا رفت،به دلیل اینکه ایشان شیعه بودند در هیچ قبرستانی  اجازه دفن اورا ندادند، به همین دلیل در باغ خود به خاک سپرده شد. با اینکه مقبره ای نداشت ؛ اما باز هم دوستداران و طرفدارانش بر سر مزارش می رفتند. سال ها بعد یکی از سرداران غزنوی برای آرامگاه وی مقبره ای ساخت. این بنا حدودا ۱۰۰ سال پابرجا بود. اما سالها بعد در حمله چنگیز بنای مقبره تخریب شد. بعد از جنگ جهانی اول برای فردوسی مقبره ای شایسته وی بنا شد و جالب است بدانید ساخت این آرامگاه با هزینه مردم انجام گرفت.

مساحت آرامگاه فردوسی  بیش از ۶ هکتار میباشد. در گذشته ها اندازه آن کوچک تر بود اما با گذشت زمان باغ های زیادی از اطراف به آنجا افزوده شد و بزرگتر و با شکوهتر شد.

جلوی بنای آرامگاه فردوسی مشهد یک استخر بزرگ وجود دارد که شامل فواره های نیلوفری شکل است. در مقابل استخر، یک مجسمه زیبا از فردوسی که یادبودی از دستان هنرمند ابوالحسن صدیقی است، قرار دارد.

معماری آرامگاه فردوسی به دو بخش بیرونی و درونی تقسیم میشود. بخش بیرونی و نمادین آرامگاه مکعبی شکل است. در هر وجه بنا، سروده‌هایی از شاهنامه حکاکی است که همه آن‌ها ۱۲ بیتی‌اند. در دو طرف کتیبه‌ها می‌توانید ستون‌هایی مشاهده میشود که به سبک هخامنشی ساخته شده‌ است. هر سمت بنا پلکان‌هایی را خواهید دید که در بالای آن‌ها ، بنای آرامگاه فردوسی روی سکویی به چشم میخورد .

بخش درونی آرامگاه فردوسی

ورودی اصلی در قسمت غربی بنای ارامگاه قرار گرفته و در زیرزمین این بخش می‌توانید مقبره فردوسی را ببینید. روی دیوار پلکان‌ها ۶ نقش برجسته وجود دارد که روی آن‌ها ۶ روایت از شاهنامه حکاکی است. سنگ قبر از جنس مرمر است و دورتادور محل دفن، ۲۰ ستون قرار دارد.

در بخش تالار آرامگاه مجسمه هایی از داستان‌های شاهنامه قرار دارد، که همگی ساخته دست فریدون صدیقی، است.

آرامگاه فردوسی از آثار تاریخی بسیار زیبای ایران است که همه روزه بازدیدکنندگان و گردشگران زیادی به آنجا میروند.

شما میتوانین با استفاده از اتوبوس،تاکسی یا خودرو شخصی خود به آنجا بروید.

آرامگاه فردوسی در بلوار بهارستان و در نزدیکی مشهد است. اگر با ماشین شخصی خود میخواهید به آنجا بروید باید از مشهد به سمت شهر قوچان حرکت کنید . به سه راهی فردوسی که رسیدید و با حرکت به سمت راست به بلوار بهارستان خواهید رسید که این آرامگاه زیبا از دور هم به چشم میخورد. اگر با اتوبوس به آنجا بروید با از اتوبوسهای خط ۲۰۲ فردوسی مشهد استفاده کنین که حدودا ۴۵ دقیقه تا رسیدن شما زمان میبرد.

پیشنهاد میکنیم اگر به استان خراسان رضوی و مشهد سفر کردید حتما از این آرامگاه زیبا دیدن کنین.

جهت رزرو تورهای زمینی و هوایی مشهد با مناسبترین قیمت، با کارشناسان آژانس رحمان گشت پارسیان در تماس باشید.

برای خواندن مقالات بیشتر اینجا را کلیک کنید.

آرامگاه فردوسی مشهد